Ajánló „Analógia és hálózatmodell” – tudományos szakcikk. (In: Kádár Edit–Szilágyi N. Sándor szerk.: Analógia és modern nyelvleírás. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár. 2013. 66–87.) Ezúttal egy olyan dolgozatot ajánlok, ami látszólag nem kapcsolódik a nyelvelsajátításhoz, valójában azonban ez a nyelvi változások modellezésével foglalkozó írás számos szállal kötődik a blog témájához. A babák és gyerekek anyanyelvi megismerési folyamatai ugyanis éppúgy nyelvi változások, mint amit a közösségi nyelv esetében tapasztalunk. Ha pedig ez így van, könnyen meglehet, hogy végül egy ilyen analógiás hálózatmodellhez jutunk el akkor is, amikor a nyelvelsajátítást tanulmányozzuk.
Az analógia a nyelvtudományban a nyelvi mechanizmusok magyarázata kapcsán jelen van ugyan, de korlátozottan. Tudjuk, hogy ezt az elvet a klasszikus chomskyánus nyelvészet módszertani „tiltólistára” helyezte, és más irányzatoknál is többnyire csak a szabályos változások mellett, a rendhagyónak tartott esetekre vonatkoztatva tűnik fel. Mindazonáltal ezekben a pusztán a szabályokra vagy a szabály–analógia kettősre építő nyelvészeti elképzelésekben a nyelvi változások mozgatórugói valójában feltáratlanok maradnak: a szokásos elemzési keretben annak a kérdése, hogy miért és hogyan lesz egy szabályból kivétel, vagy éppen fordítva, nem válaszolható meg. Írásomban egy olyan hálózatmodell ötletét kívánom felvetni, amely a nyelvi változások leírásából nemhogy nem mellőzi az analógiát, de valamennyi folyamat hátterébe ezt a mechanizmust helyezi. Az abszolutizált szabályok és taxonomikus kivételek helyett ebben a relatív, analógiaelvű rendszerben a nyelvi változások mögött mértékkel rendelkező (azaz: erősebb-gyengébb) minták állnak. Ezek immár képesek a nyelvi dinamizmus háttértényezőinek megragadására, és nem utolsósorban illeszkednek a nyelvi változások általános logisztikus függvényéhez, az ún. S-görbéhez is. |
Címkék: szabály kivétel analógia Wittgenstein nyelvi változatosság nyelvi változás Chomsky S-görbe Humboldt rendhagyóság aprószabály újgrammatizmus strukturális nyelvészet formális nyelvészet Leskien Osthoff Brugmann Saussure hálózatmodell
Ajánló Kutatók a neten 3.0 – III. Kutatói blog- és weboldal-találkozó – tudománynépszerűsítő program. (Online. 2013. 11. 11–17.) „Miről írnak a kutatók az Interneten? Mi történik a laborok titokzatos világában? Merre tart a tudomány? Tudd meg, miért írnak internetes naplót a kutatók, olvass bele posztjaikba, hagyj üzenetet nekik! Az oldal alján szavazhatsz a kedvencedre is.” A kutatói blogokat bemutató virtuális rendezvényen a „Babák, gyerekek, nyelv” blog is részt vesz. Az eddigi és a további szavazatokért köszönet valamennyi Olvasónak: örömmel jelentem, a versenyben jelenleg ez a blog vezet! „A 2010-es és 2011-es hagyományokat követve harmadik alkalommal rendezzük meg a Kutatók a Neten - Kutatói Blog és Weboldal Találkozót. Az elmúlt két év alatt sokat változott az Internet a tudományok szemszögéből. Népszerű blogok szűntek meg, kutatói web- és Facebook-oldalak indultak. A Kutatók a Neten 3.0 egy olyan virtuális rendezvény, mely megkísérli egy csokorba gyűjteni a szabadidejükben internetes naplót vezető, weboldalt szerkesztő vegyészeket, fizikusokat, nyelvészeket és történészeket. A találkozóra várjuk mindazok jelentkezését, akiket mindennapi munkájuk a laborok, levéltárak, könyvtárak varázslatos világához köt. Célunk, hogy a kutatások iránt érdeklődők egy, közös platformon ismerkedhessenek meg a tudomány művelőinek blogjaival, portáljaival. A rendezvény a kutatók által írt, működtetett blogok és weboldalak seregszemléjén kívül az egymás közötti együttműködés szorosabbra fűzését is szolgálja.” (Paszternák András) |